Handschoenen, eelt, blaren, boederig

Handschoenen; de ins en outs tot in de puntjes.

Jordi Reus Calisthenics blog

Laatst werd ons op de Calisthenics Nederland Facebookpagina gevraagd wat wij dachten van het gebruik van handschoenen bij Calisthenics. Onze oordeel was vrij snel “Natuurlijk gebruiken wij ze niet!”, want wij zijn allemaal mannen en de samenleving leert ons stoer te zijn. Na onze initiële uitbarsting hebben we er nog even goed over nagedacht met dit blog als resultaat.

Handschoen gebruik

Er zijn in Calisthenics drie gebruiken voor handschoenen te definiëren die gebaseerd zijn op prestatie en niet esthetiek.

  1. Grip
    Wanneer je een gladde bar hebt kan het voorkomen dat je meer grip nodig hebt. Er zijn meerdere manieren om hiervoor te zorgen: magnesium, gripkracht of handschoenen.
  1. Bescherming
    Wanneer je een disbalans hebt tussen kracht/-uithoudingsvermogen en hardheid van je handen, dan kun je handschoenen gebruiken, zodat je handen niet gaan bloeden, waardoor je minder kunt trainen of het Calisthenics park onhygiënisch maakt.
  1. Warmte
    Wil je ’s winters door trainen, maar ben je bang dat je handen vast vriezen of niet goed kunnen functioneren door de kou? Dan kun je gebruik maken van handschoenen die genoeg grip hebben om onveilige situaties te voorkomen.

Er zijn twee stromingen binnen Calisthenics, namelijk strict form en freestyle. Het gebruik van handschoenen is enkel aan te raden bij strict form training, omdat freestyle afhankelijk kan zijn van het glijden van de handen over en om de bar.

 Soorten handschoenen

Wanneer je ervoor kiest om handschoenen te gaan gebruiken, is het belangrijk dat ze goede grip hebben. Als ze te glad zijn kun je van de bar afglijden tijdens oefeningen, waarbij een gekneusde pols nog een lichte blessure zou kunnen zijn.

Fitnesshandschoenen, nieuwe tuinhandschoenen en winterhandschoenen hebben vaak rubber op de palm en vingers; dit zorgt voor de grip die je nodig hebt.

nike-legendary-training-gloves-lg62-050a krtg001a_1rapha-winterhandschoen4

Kies altijd voor handschoenen die nauw aansluiten en het liefst aanpasbaar zijn om de pols en vastgezet kunnen worden met klittenband, zodat ze niet uit kunnen glijden of de vingers vast komen te zitten tussen je palm en de bar.

Planning

Mijn mening gaat nog steeds uit naar het niet gebruiken van handschoenen, je kunt de bar beter voelen, je traint je handen en onderarmen beter. Verder ben je minder afhankelijk van je trainingsmateriaal.

Toch wil ik jullie een paar tips mee geven, zodat je niet direct je handschoenen weg hoeft te gooien en vervolgens je handen tot bloedens toe traint. Daar wordt het trainen natuurlijk niet leuker van.

Wanneer je veel en lang kunt trainen qua spieren, maar niet qua hand hardheid, dan is het slim de hardheid van je handen op te gaan bouwen. Net zoals je met je spieren, banden en pezen doet.

Belangrijk hierin is een verhouding tussen arbeid, rust en het inspecteren van je handen.

Begin elke training zonder handschoenen, trek ze pas aan wanneer je de onderstaande signalen opmerkt:

  • Het eelt op je handen begint zeer te doen, wordt glazig wit en vormt een richel dichter bij je vinger en een vallei dichter bij je handpalm.12338832_1624043864520441_646466508_n Dit is een teken dat het eelt los laat en kan scheuren. Als dat gebeurt kan je hand al gaan bloeden, maar de huid onder je eelt is in ieder geval heel kwetsbaar.
  • De pezen in je handen zijn constant vermoeid en pijnlijk; Dit is een teken van over belasting.

Probeer vervolgens elke training iets langer vol te houden zonder het gebruik van je handschoenen.

 

Bij welk team zit jij? Zonder vs. met handschoenen?

Jordi Reus
Jordi Reus
"Waarvoor train jij?" - Jordi Reus

Iets wat ik heel belangrijk vind is trainen met een doel. Dit kan van alles zijn, zolang jij er maar achter staat en het jou motivatie geeft.

Mijn hele leven heb ik Oosterse vechtsporten beoefend en hier ook erg veel Calisthenics gedaan, daarna ben ik Sport-gezondheid gaan studeren en kwam ik in aanraking met meerdere vormen van fitness.

Bij mijn Fit!vak B cursus heb ik de link gevonden tussen oefeningen, effecten en doelen. De combinatie van Calisthenics en alle andere vormen van trainen.
Geef je mening!

Deel dit artikel